برگزاری جلسه توجیهی مشورتی برای تولید محتوای آموزشی مکمل براساس رویکردهای جدید دانشگاه

۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۱ کد : ۷۰۹۶۰ اخبار
تعداد بازدید:۴۳
جلسات توجیهی مشورتی با همراهی کمیته های راهبری استان ها در خصوص اجرای برنامه عملیاتی تولید محتوای آموزشی مکمل برای دروس کارگاهی، براساس رویکردهای جدید دانشگاه برگزار شد.

جلسات مشترک رئیس مرکز تولید محتوا و یادگیری الکترونیکی با اعضاء کمیته ­های راهبری تولید محتوا در 10 استان اصفهان، البرز، بوشهر، تهران شرق، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، یزد برگزار شد. در این سلسله جلسات که از تاریخ 19 آذر 1402 لغایت 28 آذر 1402 به طول انجامید به اجرایی نمودن برنامه عملیاتی تولید محتوای آموزشی مکمل برای دروس کارگاهی پرداخته شد.

دکتر میرجمالی در ابتدای جلسات اعلام نمود با توجه به تغییر رویکرد معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه در حوزه تولید محتوا به سمت تولید محتوای آموزشی مکمل، این فعالیت را با دروس کارگاهی آغاز کردیم.  هدف ما از تولید محتوای آموزشی مکمل، محتوایی هست که بر برپایه سرفصل مصوب درسی، مطابق نیاز روز بازار کار و مباحث پیشرفته آن درس باشد. محتوایی که علاوه رفع نیازهای علمی مهارتی دانشجویان بتواند نیازهای مخاطبان غیر دانشجو را هم مرتفع نماید.   

وی در ادامه افزود: برای عملیاتی شدن برنامه تولید محتوای آموزشی مکمل در مرحله اول اطلاعات دروس کارگاهی از سامانه هم آوا استخراج و مورد بررسی قرار گرفت. با پالایش صورت گرفته 38 عنوان درس کارگاهی پرمخاطب که در 57 رشته مشترک بودند انتخاب شد. سپس براساس اینکه این دروس نیاز به تجهیزات کارگاهی دارند یا خیر، به دو گروه A , B طبقه‌بندی شدند. گروه A گروه درسی فاقد نیاز به تجهیزات و گروه B به عنوان گروه درسی نیازمند به تجهیزات معرفی شدند و بعد از آن مقرر شد واحد استان با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که در استان وجود دارد یک یا دو درس را برای تولید محتوای آموزشی مکمل انتخاب نماید و در ادامه فرایند جلسات توجیهی برگزار شده به جهت ایجاد هماهنگی و برنامه‌ریزی بیشتر و به سرانجام رسیدن فرایند این نوع از تولید محتوا برگزار گردید.

در ادامه نیز مهندس نعمتی دبیر کمیته اعتبار سنجی تولید محتوای دانشگاه به تشریح سبک‌های تولید محتوای دروس کارگاهی مطابق با اصول و راهنمای تولید محتوای چندرسانه ای و ویدئوهای آموزشی، شاخص هایی که برای تولید و ارزیابی محتوا تهیه شده و الزامی بودن رعایت این شاخص‌ها پرداختند.

سپس مدرس درس انتخاب شده و مرکز متولی تولید محتوای آن به توضیح رویکردها و روش های استفاده از ابزار و تجهیزات لازم در تولید محتوای آموزشی مکمل و مسائلی که در این زمینه وجود دارد پرداختند تا بتوان با طرحی سنجیده و هدفمند و همراهی دقیق به نتیجه ای رسید که حاصل آن بُرد برای دانشجویان، مدرسان، مراکز آموزشی، واحدهای استانی و در نهایت جامعه دانشگاه جامع علمی کاربردی باشد.

در این جلسات مقرر شد مدرس درس، سناریوی آموزشی تولید محتوا را طبق اصول و شاخص های ارزیابی ابلاغی تهیه نماید تا در جلسه آینده مورد بررسی قرار گیرد.


نظر شما :